Farvel til AI Infrastruktur

Sidste år fik jeg købt godt ind i Ishares AI Infrastructure og i går valgte jeg at sælge 100% af positionen og i dag steg den så lige 2,70% yderligere. Måske grundet fredsaftalen mellem USA og Iran.

Nogle kan lide at købe drypvist ind og sælge drypvist ud, men jeg køber og sælger positioner 100% ad gangen.

Afkastet blev cirka 100% i den ene portefølje og cirka 80% i den anden portefølje. Havde jeg solgt drypvist ud, så havde mit samlede afkast i kroner måske været lavere.

Tidligere i juni var der et dyk i kursen fra cirka 10,22 til 9,15 og da det så bouncede tilbage, så valgte jeg at tage profit denne gang. Jeg kunne selvfølgelig også have solgt delvist ud, men med cirka 50% stigning på de seneste 3 måneder, havde jeg svært ved at se andet end Blow-off Top Rally, hvor mange nye investorer køber ind, måske i frygt for at misse ud.

Beslutningen tog jeg, da jeg kiggede på denne tabel:

SegmentETFAfkast seneste 3 måneder
Mega CapAmundi MSCI USA Mega Cap+13,93%
S&P 500iShares Core S&P 500 USD (Acc)+11,48%
Ex Mega CapAmundi MSCI USA Ex Mega Cap+8,41%
Ex Top 30iShares Nasdaq 100 ex-Top 30+15,69%
WEBNAmundi Prime All Country World+11,68%
Mid CapSPDR S&P 400 U.S. Mid Cap (Acc)+12,57%
Small CapJPM BetaBuilders US Small Cap+15,85%
Afkast seneste 3 måneder pr. 17-06-2026 for diverse US ETF’er

Det lignede, at store selskaber kun overperformer marginalt over WEBN, hvorfor jeg tænkte, det var fornuftigt at tage profit og roterere noget ud af Mega Cap-selskaber, som var kraftigt repræsenteret i ETF’en.

Så nu står jeg delvist kontant og forventer at gøre det i 2-4 uger for at se, hvad der sker. Så må jeg se om der kommer et nyt 10% dyk. Ja, altså yderligere de 2,70% stigning for i dag 😀