Jeg har udviklet mere på ETF-scanneren, så den nu har to strategier:
Strategi 1: At søge efter ETF’ere, der kan give et kortsigtet merafkast på op til 1% merafkast pr. måned ift. verdensmarkedsindeks i en periode under et år.
Strategi 2: At søge efter ETF’ere, der har momemtum, hvilket er mere risikofyldt end strategi 1, men hvor afkastet også kan være højere end strategi 1.

De to strategier er lavet ud fra teorier, der dog primært handler om aktier og ikke ETF’ere.
Så har jeg lavet nogle små knapper til geografierne: USA, Europa og Emerging Markets. Her er et eksempel for en lille popup til USA:

Det er ikke en tabel, jeg rigtigt bruger til noget beslutningsmæssigt, men det var være en indikation på, om der er kan begynde rotation ude på 3 måneders sigt eller længere sigt. En ting jeg har lært, er at man ikke kan bruge 1 måneds afkastprocent til noget som helst, så kolonnen er der mere for at opsplitte 3 måneders afkast for at vurdere, hvor meget er kommet til den seneste måned og hvor meget er kommet til de to øvrige måneder i 3 månedersperioden.
Samlet set kan jeg ikke bare blindt anvende dette bagspejl til at køre fremad i bilen, men det kan give lidt fif om, hvilke enkelt-ETF’ere, som jeg skal kigge nærmere på.
Tanker om SpaceX og momentum for tiden
En pudsig effekt i denne måned var da SpaceX blev børsintroduceret, da faldt øvrige Space-ETF’ere ca. 10% på en halv/hel time, da det skete. De efterfølgende dage, var det så godt som sikkert, at når klokken blev 15:30 og Nasdaq åbnede, at så faldt øvrige Space-aktier og dermed Space-ETF’ere.
Når virksomhederne bag ChatGPT og claude.ai skal på børsen senere i efteråret, vil jeg da have i mente, at der måske kan forventes noget salg af AI-aktier og dermed fald i AI-ETF’ere på samme måde.
Min fornemmelse er lidt i retningen af, at med de kraftige stigninger, der har været siden cirka 1. april og til nu, at så forventer jeg enten aftagende stigninger fremadrettet eller en korrektion. Jeg er i hvert noget spændt på de kommende Q2-regnskaber fra megacap-selskaberne. Derudover er USA, Iran og Israel ikke helt færdige med deres fremtidige løsning.
13,5% afkast på WEBN på et halvt år, svarer til godt to års afkast, så det har i været en god idé at være i markedet dette halvår. Eller en dårlig idé at være ude, hvis man har haft investeringsmidler til lang tidshorisont stående kontant. Jeg står dog delvist kontant for tiden.